ffff schreef:
Andy,
De afgelopen twee weken heb ik in drie postings de Baltic dry index genoemd als indicator die beslsist de moeite waard is om te volgen.
Zoals ik in mijn laatste posting waar ik de Baltic dry Index aanhaalde, zijn er momenteel bulkcarriers die niet meer break even varen, dus het varen kost de reder geld.
Daarom is het heel belangrijk bij reders goed uit te kijken hoe hun vloot verhuurd wordt. Om je een voorbeeld te geven: CMB, de grootste rederij van België ( Compagnie Maritime Belge) heeft zowel voor 2008 als voor 2009 voor 90 procent zijn vrachtprijzen al vastgelegd. Zo'n reder gaat dus NIET gebukt onder de zwaar gedaalde prijzen voor vervoer. Maar andere reders die op dagprijs werken vangen nu 15 procent van de prijs van april/mei. Het is ongelooflijk.
In een vorige draad vertelde ik ook dat mensen die al dertig jaar ieder dag in deze business zitten, een zestal weken geleden voor tientallen miljoenen aandelen kocht. Dus toch nog te vroeg. Had ze ( het is een mevrouw) nog 6 weken gewacht dan had er nog eens 25 procent afgekund.
Peter