aextracker schreef op 7 september 2024 18:06:
[...]
Zeker, zal de tijd het leren en wel voor eind 2026 in de markt zichtbaar bij Albert Heijn.
Albert Heijn kan en zal met dergelijke oplossingen haar meerwaarde weten te vergroten.
Meerwaarde als "verantwoording nemende zwaargewicht, waar miljoenen consumenten (willen blijven) kopen.
De combi Refresco, Resilux & Albert Heijn is dan een logische en krachtige, waar Resilux de licentie zal moeten nemen en betalen om het proces en de technologische kennis te kunnen opstarten.
De licentie ligt straks bij Resilux als producent van (r)PET flessen die aan de eisen wil \ moet voldoen, die klanten (Refresco & Albert Heijn) aan hun verpakkingsoplossing stellen.
Om eisen te stellen heeft AH geen licentie nodig, wel een keten (MVO-scope 3), waar men zichtbaar haar verantwoordelijkheid neemt om aktief bij te dragen aan de reduktie van CO2.
De fractie van een cent\flesje extra, lossen de 3 partners in de waardeketen wel met elkaar op.
Albert Heijn, zal zich daarentegen wel moeten committen naar Resilux & Refreso om een (meerjaars) raamwerk overeenkomst af te sluiten.
Eenzelfde constructie en opzet kan voor Carlsberg wereldwijd (primair gerelateerde focus op afzet EU) gaan werken, waarbij interessant feit, dat zij intern beschikken over een meer geintegreerde keten beschikken dan Albert Heijn.
Het is een kwestie van tijd, voordat Brussel middels CO2 emissie reduktie\klimaat politiek o.b.v. scope-3 CSR beleid in Europa grote spelers als Albert Heijn & Carlsberg via wet- en regelgeving , gereguleerd (financieel & mentaal) gedrag inmasseert, wat een voorsprong voor de 1st mover impliceert.
Dat laatste voordeel levert naast publiciteit, doorgaans ook een commerciele voorsprong op.