Beurs.nl monitor iconMarkt Monitor
  • AEX 0,00 913,97 0,00%
  • DE40 +226,13 23.380,70 +0,98%
  • US500^ 0,00 5.616,20 0,00%
  • US30^ 0,00 41.576,80 0,00%
  • EUR/USD 0,00 1,0924 -0,16%
  • WTI 0,00 66,53 0,00%
  • Gold spot +2,60 3.036,94 +0,09%

Forum geopend voor Euronav

19.519 Posts
Pagina: «« 1 ... 749 750 751 752 753 ... 976 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 8 januari 2021 11:33
    Stap maar in want deze trein, excuseer, boot gaat vertrekken! Shift naar waarde aandelen is de trent die 2021 gaat aanhouden. Bij goede economische vooruitzichten kunnen deze niet achter blijven op de uitschieters.
  2. Tgoalm89 8 januari 2021 11:59
    quote:

    Neder schreef op 8 januari 2021 10:15:

    Ah, eindelijk de € 7 gepasseerd. Maar is daar een specifieke reden voor? Zie nergens echt nieuws...

    Zie wel een order in het orderboek voor 50k aandelen @ 7,00 dus voorlopig leun ik even achterover voordat ik besluit tot verkoop over te gaan.

    Inmiddels ook 24k aandelen @ 7,03.
    ZIE ARTIKEL DE TIJD 07/01/2021

    Volgens de criteria van de beursgoeroe Joel Greenblatt is Euronav het meest koopwaardige aandeel op de Brusselse beurs.
    Beleggers moeten dan wel geloven in de formule die Joel Greenblatt (63) in 2015 opschreef in 'The Little Book that Beats the Market' . Daarin beschrijft de waardebelegger pur sang een makkelijke, maar ‘magische formule’, die aangeeft welke aandelen het meest koopwaardig zijn. Ze telt maar twee ingrediënten: het winstrendement en het rendement op het geïnvesteerde kapitaal.

    De formule
    Het winstrendement komt tot stand door de winst (ebit) van een bedrijf te delen door de marktwaarde. Een winstrendement van 10 betekent bijvoorbeeld dat een onderneming aan de huidige beurskoers elk jaar 10 procent van zijn beurswaarde weet terug te verdienen. Hoe hoger de ratio, hoe goedkoper het bedrijf noteert.

    Het rendement op geïnvesteerd kapitaal wordt berekend door de operationele winst te delen door de som van het werkkapitaal en de waarde van de vaste activa. Bedrijven die op dit vlak hoog scoren, doen met andere woorden efficiëntere investeringen dan hun concurrenten, wat een competitief voordeel geeft.

    'Zeker in tijden waarin het investeerderssentiment de pan uitswingt (in 2020 met name richting big tech en trendmatige groeiers) en waarin de lage rente de koopkracht (en het spaarboekje) erodeert, stript de Greenblatt-benadering de essentie van beleggen: hoogrenderende bedrijven selecteren om de koopkracht te beschermen, zonder focus op het 'sentiment van de dag', zegt econoom Tom Simonts van KBC.

    Dit jaar staat Euronav met stip op een. Hoewel het aandeel vorig jaar met 40 procent terugviel, kon de olietankerrederij op een opmerkelijke manier munt slaan uit corona. De pandemie gaf de wereldwijde economie in de eerste jaarhelft van 2020 een stevige klap. Daardoor viel de vraag naar olie terug en daalde ook de olieprijs sterk. Daardoor werd het interessant olie op te slaan, ook aan boord van olietankers. Euronav kon daardoor torenhoge prijzen vragen voor zijn 'Very Large Crude Carriers', die elk tot twee miljoen vaten kunnen herbergen. Het bedrijf gunde zijn aandeelhouders vorig jaar een mooie vergoeding door gretig eigen aandelen in te kopen. Euronav heeft daardoor nu 8,3 procent van zichzelf in handen. Daardoor moeten toekomstige dividenden over minder 'hongerige mondjes' gespreid worden.
  3. [verwijderd] 8 januari 2021 12:02
    quote:

    Tgoalm89 schreef op 8 januari 2021 11:59:

    [...]

    ZIE ARTIKEL DE TIJD 07/01/2021

    Volgens de criteria van de beursgoeroe Joel Greenblatt is Euronav het meest koopwaardige aandeel op de Brusselse beurs.
    Beleggers moeten dan wel geloven in de formule die Joel Greenblatt (63) in 2015 opschreef in 'The Little Book that Beats the Market' . Daarin beschrijft de waardebelegger pur sang een makkelijke, maar ‘magische formule’, die aangeeft welke aandelen het meest koopwaardig zijn. Ze telt maar twee ingrediënten: het winstrendement en het rendement op het geïnvesteerde kapitaal.

    De formule
    Het winstrendement komt tot stand door de winst (ebit) van een bedrijf te delen door de marktwaarde. Een winstrendement van 10 betekent bijvoorbeeld dat een onderneming aan de huidige beurskoers elk jaar 10 procent van zijn beurswaarde weet terug te verdienen. Hoe hoger de ratio, hoe goedkoper het bedrijf noteert.

    Het rendement op geïnvesteerd kapitaal wordt berekend door de operationele winst te delen door de som van het werkkapitaal en de waarde van de vaste activa. Bedrijven die op dit vlak hoog scoren, doen met andere woorden efficiëntere investeringen dan hun concurrenten, wat een competitief voordeel geeft.

    'Zeker in tijden waarin het investeerderssentiment de pan uitswingt (in 2020 met name richting big tech en trendmatige groeiers) en waarin de lage rente de koopkracht (en het spaarboekje) erodeert, stript de Greenblatt-benadering de essentie van beleggen: hoogrenderende bedrijven selecteren om de koopkracht te beschermen, zonder focus op het 'sentiment van de dag', zegt econoom Tom Simonts van KBC.

    Dit jaar staat Euronav met stip op een. Hoewel het aandeel vorig jaar met 40 procent terugviel, kon de olietankerrederij op een opmerkelijke manier munt slaan uit corona. De pandemie gaf de wereldwijde economie in de eerste jaarhelft van 2020 een stevige klap. Daardoor viel de vraag naar olie terug en daalde ook de olieprijs sterk. Daardoor werd het interessant olie op te slaan, ook aan boord van olietankers. Euronav kon daardoor torenhoge prijzen vragen voor zijn 'Very Large Crude Carriers', die elk tot twee miljoen vaten kunnen herbergen. Het bedrijf gunde zijn aandeelhouders vorig jaar een mooie vergoeding door gretig eigen aandelen in te kopen. Euronav heeft daardoor nu 8,3 procent van zichzelf in handen. Daardoor moeten toekomstige dividenden over minder 'hongerige mondjes' gespreid worden.
    Die magische formule gaat niet op voor tankers. Als dit de trigger is, dan zijn het non-kritische kopers :D

    De VS staat voorbeurs ook al + 2.7% met een groot volume, en daar kennen ze "de tijd" niet.
  4. Tellen 8 januari 2021 12:05
    Rustig blijven zitten en genieten van de gedachte dat de nieuwe shorters ( in december ) zich eindelijk eens mooi gaan verbranden...
  5. Tgoalm89 8 januari 2021 12:06
    quote:

    Twoane schreef op 8 januari 2021 12:02:

    [...]

    Die magische formule gaat niet op voor tankers. Als dit de trigger is, dan zijn het non-kritische kopers :D
    Ik denk dat er op de beurs meer en meer non-kritische kopers zijn :D.
  6. just just 8 januari 2021 12:21
    Mss kan het orakel Lute ons duidelijkheid komen scheppen :-)

    Geen rekening gehouden met de dividenden is EURN nog het enige aandeel waar ik in de min sta. Hopelijk niet voor lang meer :-)
  7. [verwijderd] 8 januari 2021 12:25
    quote:

    just just schreef op 8 januari 2021 12:21:

    Mss kan het orakel Lute ons duidelijkheid komen scheppen :-)
    Het orakel verschijnt enkel bij een rode horizon, dat weet je toch ;-)
  8. the.andyman 8 januari 2021 12:30
    7,20 >> de bulls breken uit !

    Nico PR Bakker @TheDailyTurbo
    EURONAV in wilde trading range met nu druk op de bovenrand op 7,19. Of de bulls breken is de vraag gezien de RSI.....
  9. Vavli 8 januari 2021 13:01
    Ik ben er gerust in dat de koers terug richting 12 euro gaat, met in de toekomst weer een stevig dividend. Of we nu al die richting uitgaan, zou me verbazen. Het is wel zo dat de koers vooruit zal lopen op hogere inkomsten voor de tankers maar ik denk dat het toch nog tot het najaar zal duren vooraleer de wereldeconomie weer echt op volle toeren draait en voor de vliegtuigsector zal dat pas in 2022 het geval zijn. Dus ik denk niet dat we nu al heel veel moeten verwachten, het is nog wat te vroeg. Maar voor wie nog wil bijkopen, is het nu het moment.
  10. ASteH 8 januari 2021 13:48
    Wel typisch de laatste tijd: zoveel figuren die sputteren bij een stijging .. :)
  11. Tellen 8 januari 2021 14:22
    Te vroeg ? Koers staat ochot op 7 zoiets, we komen van 11. Goedkoper dan dit wordt het niet
  12. Yes we can 8 januari 2021 14:26
    quote:

    just just schreef op 8 januari 2021 12:21:

    Mss kan het orakel Lute ons duidelijkheid komen scheppen :-)

    Geen rekening gehouden met de dividenden is EURN nog het enige aandeel waar ik in de min sta. Hopelijk niet voor lang meer :-)
    Nee hoor, die is weg. Heeft begrepen dat ie zich vergist heeft en gaat nu winterslaapje houden. Trolletjes worden terug wakker bij koersdaling...
  13. mijn gedacht 8 januari 2021 15:00
    Waarom je afvragen dat de koers stijgt ??
    - zie de berichtgeving van de laatste weken mbt de te lage koerswaardering, vooral engelstalige analyses
    - short interest staat tussen 2,5 en 3 %. Deze tweede shortgolf had nog weinig potentiëel gezien de lage koers, shorters gaan zich dus veel sneller indekken en zijn daar wellicht vandaag al mee gestart gezien het grote dagvolume. De speeltijd en -ruimte is voor hen beperkt geworden.
    - wellicht is te lang de gezondheid van Euronav onderschat geweest
    - tenslotte: de markten anticiperen in totaliteit op een hernemende economie binnen dit en pakweg 9 maanden.
  14. mijn gedacht 8 januari 2021 15:13
    M.i. ook het grotere plaatje niet uit het oog verliezen. De Democraten geen een andere politiek voeren dan de MAGA van Trump: die zei het wel, maar in de praktijk werden enkel de bedrijven beter van zijn politiek. De Dem's gaan investeren (lees subsidieren) in consumptie. Iedere Amerikaan krijgt zijn cheque van 2000 $. In een land waar velen slechts 7$/uur verdienen is 2000 $ een kapitaalsinjectie van pakweg 1 maand bijkomend inkomen. En consumeren = extra tewerkstelling= hogere omzetten bedrijven = finaal goed voor de belegger. Blijf misschien beter weg van de big high techs want die gaan mee helpen betalen via extra belastingen...
19.519 Posts
Pagina: «« 1 ... 749 750 751 752 753 ... 976 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beurs.nl

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.103
AB InBev 2 5.531
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 52.004
ABO-Group 1 22
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 267
Accsys Technologies 23 10.819
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 192
Adecco 1 1
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.793
Aedifica 3 925
Aegon 3.258 323.026
AFC Ajax 538 7.088
Affimed NV 2 6.303
ageas 5.844 109.900
Agfa-Gevaert 14 2.062
Ahold 3.538 74.345
Air France - KLM 1.025 35.256
AIRBUS 1 12
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.049
Alfen 16 25.135
Allfunds Group 4 1.515
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 417
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.826
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.837 243.682
AMG 971 134.179
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.743
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 492
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 15.035
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 384
Arcadis 252 8.789
Arcelor Mittal 2.034 320.916
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.349
Aroundtown SA 1 221
Arrowhead Research 5 9.750
Ascencio 1 28
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.579
ASML 1.766 109.680
ASR Nederland 21 4.507
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 522
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.765
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 66
Azerion 7 3.439