Koos99 schreef op 8 maart 2019 12:32:
Wat ik niet kan rijmen.
Tijdens conference call Q4 2018 vraagt UBS of automotive orderbook intake 2019 gelijk zou kunnen zijn aan 2017. Daarop antwoord HG
It's hard to say. So 2017 was an extraordinarily good year. Of course, there's an order intake of EUR 400 million so a good conversion rate, good success rate. It's hard to say. I think the total opportunities will increase compared to 2018, and there's potential for higher order intake than in 2018.En als UBS vraagt naar de win van HD contracten en de grootte daarvan, antwoord HG:
That will be visible. It will be relative to the traditional business, it will be a small number, but it's certainly meaningful and is the beginning of a new line of products if you like. And what we would like to see, of course, that, that take up will kind of develop along the lines of we've seen for traffic, where you have a relatively slow start, but once you have -- once it's accepted and it works, then the adaptation rate will go up quickly. And I think that will happen. I think we're in a good position to land some of those deals and to start translating our market -- our product position also in a real market position.Op het moment dat HG dit uitsprak wist hij al wat er aan kwam, en een maand later maakt TomTom het volgende bekend.
it has closed deals with multiple top 10 carmakers for high-definition (HD) mapping. Together they represent a majority of cars produced by those carmakers that have sourced HD MapsHoe moet je dit met elkaar rijmen? Aan de ene kant worden er meerdere contracten gesloten met grote auto producenten, dit zijn contracten die je niet zomaar voor 1 jaar aangaat, en meestal een looptijd hebben van 3 jaar. Dus TomTom haalt meer dan de helft van de HD markt binnen voor een periode van 2021 tot 2024, en HG typeert dat dat het wel zichtbaar is, maar nog steeds relatief tov de traditionele business. Dus groefweg geschat die meerdere HD deals met grote OEM's staan voor ongeveer EUR 100 milj. Dat is vrij minimaal.